Jak się uczyć, żeby się nauczyć? – aktualizacja

Oprócz filmików na YT proponujemy  też książki.

Numerem 1 jest niewątpliwie „Włam się do mózgu” Radka Kotarskiego
poniżej lik do recenzji/streszczenia (recenzuje Paweł Pilarczyk)
https://www.jakfinansowac.pl/jak-sie-uczyc-skutecznie-w-nowoczesny-sposob-recenzja-ksiazki-wlam-sie-do-mozgu/

fragment z recenzji
(…)Jak więc się uczyć skutecznie, wykorzystując na to tyle samo czasu? W jaki sposób pochłaniać dziesiątki a nawet setki razy więcej wiedzy i informacji niż nasi przodkowie? Jak wykorzystywać swój mózg, żeby lepiej nam służył?(…)
Zatem jak skutecznie się uczyć? Poznaj najcenniejsze wskazówki “w pigułce”!
1. Zacznij od Dlaczego. Od powodów, dla których chcesz się w ogóle czegoś nauczyć,
2. Trzymaj się głównych wątków, których masz się nauczyć,
3. Notuj główne tezy, wnioski, podsumowania,
4. Używaj streszczeń z wyciągami z tekstów,
5. Dziel cały materiał na główne kategorie, podkategorie, punkty,
6. Bardzo duże znaczenie ma pozytywne nastawienie do nauki,
7. Przyjmując osobistą odpowiedzialność za przyswojenie materiału, lepiej go zapamiętasz,
8. Łącz przyswajane informacje z tymi, które już znasz,
9. Od razu wcielaj w życie rzeczy, których się nauczyłeś,
10. Sprawdzaj swoją wiedzę krótkimi testami,
11. Zamiast po raz kolejny czytać ten sam tekst, sprawdź, ile z niego pamiętasz,
12. Rób częste przerwy w nauce (po 25-30 minutach),
13. Zmieniaj okoliczności, w których się uczysz. Różnorodność miejsc nauki sprzyja lepszemu zapamiętaniu,
14. Nie powtarzaj bezrefleksyjnie tego samego materiału. To nie spowoduje, że lepiej zapamiętasz,
15. Klucz stanowią nasze zaangażowanie i kreatywność przy generowania materiałów, z których będziemy się uczyli,
16. Opracuj materiał po swojemu. Zrób własne notatki,
17. Wróć do powtórki od razu po zakończeniu nauki,
18. Stosuj drzemkę 26 lub 90 minut. To pomaga w zapamiętywaniu,
19. Odnoś treść przyswajanego materiału do własnych doświadczeń, do praktyki,
20. Tworzenie notatek jest jedną z form efektywnego uczenia się. W naszej pamięci pozostają treści przez nas zorganizowane, ustrukturyzowane i przetworzone,
21. Twórz mapy myśli,
22. Skup się na związkach między informacjami i dodawaj swoje spostrzeżenia,
23. Używaj emocji – przesady, zabawy, wyolbrzymiania. To pozwala lepiej zapamiętywać,
24. Wykładaj materiał, którego chcesz się nauczyć na głos,
25. Atakuj mózg coraz to nowymi bodźcami, zaskakuj go i ucz się za każdym razem nieco inaczej. Jeżeli szlifujemy cały czas jedną umiejętność, to mózg zwyczajnie wie, co się stanie za chwilę,
26. Jeżeli do materiału, jaki masz przyswoić dodasz fizyczne działanie, to znacznie wzmocnisz ślad pamięciowy, dotyczący tych informacji, np. nauka słówek języka obcego ćwicząc na bieżni,
27. Stosuj Pytania do danej partii materiału,
28. Opracuj najważniejsze punktu tekstu, przeredaguj go, znajdź sprzeczności, przykłady lub też wyjątki od zasad,
29. Wyznacz potrzebną ilość godzin do całościowego powtórzenia danej porcji materiału,
30. Powtarzaj materiał, który chcesz przyswoić w odpowiedniej częstotliwości (według ustalonego harmonogramu).
31. Ilustracja nr 3: Krzywa uczenia się (źródło YT)


Polecamy też doskonałą naszym zdaniem stronę i choć dotyczy problematyki skutecznego uczenia się języka polskiego, zawiera wiele cennych, ogólnych wskazówek. Powstała jakiś czas temu, więc część informacji jest nieaktualna (np. inna jest część ustana matury z j. pol i nie ma już gimnazjów), ale wiele może się jeszcze przydać 🙂

https://xn--jzyk-polski-rrb.pl/jak-sie-uczyc

a na tej stronie m.in.:
dział z tekstami dotyczącymi tego jak się uczyć (artykuły omawiające style uczenia, strategie uczenia, Teorię Inteligencji Wielorakiej i inne informacje na ten temat) …
i BIBLIOGRAFIA SKUTECZNEGO UCZENIA SIĘ 

1. Buzan T., „Mapy Twoich myśli”
2. Cleveland B.,, „Master Teaching Techniques”
3. Covey S. „Siedem nawyków skutecznego uczenia”
4. De Bono E., „Naucz się myśleć kreatywnie”
5. De Bono E., „Naucz swoje dziecko myśleć”
6. Doman G., „Jak nauczyć małe dziecko czytać”
7. Dryden G., Vos J., „Rewolucja w uczeniu”
8. Goleman D., „Inteligencja emocjonalna”
9. Gozdek-Michaelis K., „Strategie uczenia się” (http://62.69.213.60:8080/Content/725/mudu%C5%825.pdf)

można jeszcze dorzucić do tego zestawu kolejne tytuły

Bandler R. „Umysł jak z niego wreszcie korzystać”
Brown P., C., i in., „Harvardzki poradnik skutecznego uczenia się”
Brześkiewicz Z., „Jak łatwo i skutecznie uczyć się języków obcych”
Buzan T., „Podręcznik szybkiego czytania”
Buzan T., „Pamięć na zawołanie”
Buzan T., „Szybkie czytanie”
Buzan T., „Mapy twoich myśli: mind mapping czyli notowanie”
Buzan T., „Rusz głową”
Buzan T,, „Potęga umysłu”
Buzan T., „Siła twórczej inteligencji”
Carter P., Russell C., „IQ. Popracuj nad umysłem”
De Bono E., „Mieć piękny umysł”
De Bono E.,”Umysł kreatywny”
Gozdek-Michaelis K., „Rozwiń Swój Genialny Umysł”
Hannaford C., „Zmyślne Ruchy, Które Doskonalą Umysł”
Horne T., Wootton S. „Trenuj swój umysł”
Horner G., „Szybkie czytanie. Intensywny kurs”
Linksmann R.,”W jaki sposób szybko się uczyć?”
McCleary L., „Trening mózgu”
Rotrou J. de, „Pamięć doskonała”
Spitzer M., „Jak uczy się mózg”

Szurawski M., „Pamięć. Trening Interaktywny”

Część z nich znajdziecie w naszej bibliotece (te wyboldowane). Mamy też inne tytuły o tej tematyce. Dział psychologii zaprasza. A wśród nowości polecamy:

Egzaminy bez spiny. Wiesz więcej i potrafisz więcej niż ci się wydaje


Temat skutecznego uczenia się, wciąż opisywany jest na nowo, na rynku ukazują się kolejne tytuły, nagrywane są kolejne filmiki i podkasty z poradami. Temat jeszcze się nie wyczerpał 🙂 i długo nie wyczerpie…
Ale nr. 1 na liście zdaje się ciągle być  wydany w 2017 r. „Włam się do mózgu” R. Kotarskiego. Ocena na Allegro.pl 4,94/5; ocena na Lubimyczytac.pl 7,9/10
źródło:https://altenberg.pl/wlam-sie-do-mozgu-radek-kotarski/

Autoreklama

A na koniec ciekawostka na  POLONA

„Jak się uczyć? Poradnik praktyczny dla uczniów i samouków” M. Lenart, 1937

możecie sprawdzić jak się sprawy miały w 1937 🙂

Skip to content