Wracając do fake newsów
Takie post scriptum
Udostępniamy:
„Test na fejk ” wedle zaleceń profesora Marcina Napiórkowskiego.
Jeśli informacja ma przynajmniej z cech wymienionych poniżej – radzimy nie brać jej na serio:
sensacyjny charakter wypowiedzi,
chałupnicze, czasem niechlujne wykonanie,
sprawianie wrażenia oddolnie, amatorsko przeprowadzonego dochodzenia obalającego autorytety (teoria spiskowa),
brak autora,
brak źródeł,
często konkretne miejsce i czas, zakorzeniające fake newsa w „realu” (w szkole naszej sąsiadki…., moja szwagierka z Tychów donosi…),
funkcjonowanie głównie w mediach społecznościowych,
częste wykorzystywanie figury obcego, zagrażającego naturalnemu porządkowi rzeczy,
wykorzystanie modelu patriarchalnego i przedstawianie kobiet, dzieci, zwierząt jako ofiar.
Na stronie programu „MedJa. Szkoła krytycznego myślenia” Maja Dobiasz-Krysiak przeprowadza test na fake news na przykładzie. https://bit.ly/3d9j21A
Nagranie z webinarium „Jak rozpoznawać fake newsy i współczesne mity” https://media.ceo.org.pl/…/webinarium-z-mitologia…
Wirtualny przewodnik po medialnej propagandzie: https://media.ceo.org.pl/…/wizualny-przewodnik-po…
„Nie tylko fake newsy” infografika pokazująca typy informacji wprowadzające w błąd https://media.ceo.org.pl/aktualnosci/nie-tylko-fake-newsy i scenariusz pomagający pracować z grafiką https://media.ceo.org.pl/…/nie-tylko-fake-newsy-jak…
Medialny smartfon, czyli narzędzie, które pomaga w analizie medialnych przekazów poprzez zadawanie pięciu prostych pytań https://media.ceo.org.pl/aktualnosci/test-na-fejk
Oprac. Maja Dobiasz-Krysiak
Więcej na https://media.ceo.org.pl
wcześniej na ten temat u nas m. in. we wpisach: