Wracając do fake newsów

Takie post scriptum

Udostępniamy:
„Test na fejk ” wedle zaleceń profesora Marcina Napiórkowskiego.
Jeśli informacja ma przynajmniej 4️⃣ z 9️⃣ cech wymienionych poniżej – radzimy nie brać jej na serio:
👉 sensacyjny charakter wypowiedzi,
👉 chałupnicze, czasem niechlujne wykonanie,
👉 sprawianie wrażenia oddolnie, amatorsko przeprowadzonego dochodzenia obalającego autorytety (teoria spiskowa),
👉 brak autora,
👉 brak źródeł,
👉 często konkretne miejsce i czas, zakorzeniające fake newsa w „realu” (w szkole naszej sąsiadki…., moja szwagierka z Tychów donosi…),
👉 funkcjonowanie głównie w mediach społecznościowych,
👉 częste wykorzystywanie figury obcego, zagrażającego naturalnemu porządkowi rzeczy,
👉 wykorzystanie modelu patriarchalnego i przedstawianie kobiet, dzieci, zwierząt jako ofiar.
Na stronie programu „MedJa. Szkoła krytycznego myślenia” Maja Dobiasz-Krysiak przeprowadza test na fake news na przykładzie. 👉https://bit.ly/3d9j21A
🔵 Nagranie z webinarium „Jak rozpoznawać fake newsy i współczesne mity” https://media.ceo.org.pl/…/webinarium-z-mitologia…
🔵 Wirtualny przewodnik po medialnej propagandzie: https://media.ceo.org.pl/…/wizualny-przewodnik-po…
🔵 „Nie tylko fake newsy” infografika pokazująca typy informacji wprowadzające w błąd https://media.ceo.org.pl/aktualnosci/nie-tylko-fake-newsy i scenariusz pomagający pracować z grafiką https://media.ceo.org.pl/…/nie-tylko-fake-newsy-jak…
🔵 Medialny smartfon, czyli narzędzie, które pomaga w analizie medialnych przekazów poprzez zadawanie pięciu prostych pytań https://media.ceo.org.pl/aktualnosci/test-na-fejk
Oprac. Maja Dobiasz-Krysiak
 
wcześniej na ten temat u nas m. in. we wpisach:
 
 
Skip to content