Spotyka się absolwentka i absolwent – rozmowa „Przekroju”

(..) Poznaliśmy się rok temu, napisałeś do mnie o tym, że chcesz zorganizować spotkania z przedstawicielami różnych dziedzin humanistyki. Pamiętam, że zaczęło się od spotkania poświęconego twórczości Brzozowskiego. W te wakacje zaczynasz pisać książkę o tym fascynującym autorze. Powiedz, proszę, co Cię inspiruje w Brzozowskim i jaką drogą doszedłeś do jego twórczości?(…)

Co nas, młodych, pcha do buntu? …- 16 listopada 2020 r.

Kulturowe wzorce niekoniecznie reprodukują się grzecznie z pokolenia na pokolenie. Kościuszko czy Conrad wyłamali się z roli strażnika przywilejów własnej klasy społecznej. Często najważniejsi propagatorzy postępowej myśli pochodzili właśnie ze środowisk konserwatywnych. Ich zaangażowanie było reakcją na niesprawiedliwość, hipokryzję i zakłamanie zastanych stosunków społecznych.

Inteligent (dalej) ze smoczkiem – 6 kwietnia 2020 r.

Udostępniamy… „Swego czasu do pism Brzozowskiego nawiązywali (prawie) wszyscy w środowiskach inteligenckich. Czy jednak dostrzegli, że klasyk krytykowałby dziś także ich samych? Oto nie muszę już kłopotać głowy różnymi filozofiami, truć sobie duszę wątpliwościami: przecież tam w kościele co dzień na mszę dzwonią. I co dzień po wszystkich kościołach odbywa się msza żałobna za setki tysięcy myśli nierozbudzonych, sumień na wieki pogrzebanych. […]

Dlaczego nie chcę matury – 28.03.2020 r.

Udostępniamy… „My, tegoroczni abiturienci, zostaliśmy ofiarami politycznej rozgrywki rządzących. Grupka licealistów udostępniła wczoraj (w piątek 27 marca) na stronie naszademokracja.pl list maturzystów do rządu. „Wyrażamy ogromne zaniepokojenie brakiem konkretnych planów dotyczących przeprowadzenia egzaminów maturalnych. W sytuacji pandemii (…) która niewątpliwie odciska piętno na całym społeczeństwie, przystępowanie do matury byłoby narażeniem wielu uczniów i uczennic, a […]
Skip to content