#autorskie

…, czyli napisało się,
dla twórczych i poszukujących, dla tych, co pisanie traktują serio i nie serio.
Czekamy na Wasze teksty małe i duże: literackie? filozoficzne? popularnonaukowe? rozrywkowe?
Przelejcie na papier, na ekran, to co kiedyś tam z potrzeby serc i dusz napisaliście. Dawniej „zapiski na mankietach”, dziś zapisane gdzie popadnie, a tu na stronie opublikowane do poczytania przez zaciekawionych, co też Wam się napisało! Czekamy na Wasze #autorskie popisanki.
Kontakt dla WAS:

Przeczytałem

Przeczytajcie 🙂 Polecamy do przeczytania… o „Królestwie ” Jo Nesbø dla MCI napisał p. prof. Piotr Sambierski

Przeczytałem

Przeczytajcie 🙂 O „Strażniku” napisał dla MCI p. prof. P. Sambierski… W najnowszej powieści Jack Reacher powraca w wielkim stylu i prowadzi czytelnika od pierwszej do ostatniej strony w sposób, do jakiego nad zdążył w poprzednich odsłonach przyzwyczaić

Co nas, młodych, pcha do buntu? …- 16 listopada 2020 r.

Kulturowe wzorce niekoniecznie reprodukują się grzecznie z pokolenia na pokolenie. Kościuszko czy Conrad wyłamali się z roli strażnika przywilejów własnej klasy społecznej. Często najważniejsi propagatorzy postępowej myśli pochodzili właśnie ze środowisk konserwatywnych. Ich zaangażowanie było reakcją na niesprawiedliwość, hipokryzję i zakłamanie zastanych stosunków społecznych.

Być matką „nie bardziej niż chmura, co skrapla się na lustrze.” – recenzja filmu „Sole” w reż. C. Sironi

Była to chyba około 20 minuta. Ermanno wchodzi do błękitnego półmrocznego pokoju i zwija żaluzje w oknach. W trzech ujęciach widzimy szary cień prześlizgujący się w zimne światło bezsłonecznego dnia. Trzecie ujęcie, cienia Ermanno na ścianie w przepływającym ruchu żaluzji subtelnie przechodzi w kadr zza okna, gdzie z szumu białej rolety wydobywa się twarz Ermanna. Piękny montaż. Mogłabym oglądać tę scenę bez końca, przewijałam ją zresztą trzy razy. 

„Szkoła musi prowadzić młodego człowieka w dorosłość”

Szkoła musi wprowadzać młodego człowieka w dorosłość. Uczenie historii i wiedzy o społeczeństwie nie miałoby sensu, gdyby nie można było rozumieć dzięki nim bieżącej sytuacji społecznej i politycznej, rozpoznawać manipulacje rządzących i lekceważenie praw obywatelskich, stawać w obronie prawa i jego zapisów. Uczenie etyki nie miałoby sensu , gdyby nie można było dzięki niej rozpoznawać zła i reagować na nie, stawać po stronie krzywdzonych i poniżanych, być odważnym i aktywnym w walce ze złem.

#autorskie recenzje Gosi do posłuchania na spotify „Polecam Waszej Uwadze”

Gosia o książkach , które przeczytała i o których opowiada w swoich autorskich podcastach. Posłuchajcie

„Płytka głębia” – esej

Narodziny sprawiają, że przez chwilę, dosłownie niezauważalny okres czasu jesteśmy najmłodsi na świecie. Czas trwania życia jest jednak niesymetryczny – gdy umieramy, niekoniecznie musimy przez chwilę być najstarsi spośród ludzi. Chyba dlatego śmierć była, jest i będzie straszna – jak żadna inna składowa życia nie daje się przewidzieć, policzyć, zamknąć w encyklopedii, równaniu, akapicie.

Przeczytałam…

Przeczytajcie 🙂 Polecamy „Bezcennego” Zygmunta Miłoszewskiego. Recenzja nagrodzona w konkursie HUM „Skaner literacki”. Napisała Zosia Łągiewka

Inteligent (dalej) ze smoczkiem – 6 kwietnia 2020 r.

Udostępniamy… „Swego czasu do pism Brzozowskiego nawiązywali (prawie) wszyscy w środowiskach inteligenckich. Czy jednak dostrzegli, że klasyk krytykowałby dziś także ich samych? Oto nie muszę już kłopotać głowy różnymi filozofiami, truć sobie duszę wątpliwościami: przecież tam w kościele co dzień na mszę dzwonią. I co dzień po wszystkich kościołach odbywa się msza żałobna za setki tysięcy myśli nierozbudzonych, sumień na wieki pogrzebanych. […]

Dlaczego nie chcę matury – 28.03.2020 r.

Udostępniamy… „My, tegoroczni abiturienci, zostaliśmy ofiarami politycznej rozgrywki rządzących. Grupka licealistów udostępniła wczoraj (w piątek 27 marca) na stronie naszademokracja.pl list maturzystów do rządu. „Wyrażamy ogromne zaniepokojenie brakiem konkretnych planów dotyczących przeprowadzenia egzaminów maturalnych. W sytuacji pandemii (…) która niewątpliwie odciska piętno na całym społeczeństwie, przystępowanie do matury byłoby narażeniem wielu uczniów i uczennic, a […]
Skip to content