Zestaw lektur do liceum 4-letniego po poprawkach
Od nowego roku szkolnego 2021/2022 w liceach ogólnokształcących i technikach będzie obowiązywał nowy kanon lektur szkolnych. 1 września wchodzi w życie nowelizacja rozporządzenia w sprawie podstawy programowej dla liceów i techników.
Zgodnie z nowelizacją od 1 września w liceach i technikach z wykazu lektur w zakresie podstawowym znikają wybrane wiersze Marcina Świetlickiego, a w zakresie rozszerzonym następujące pozycje:
Jan Parandowski „Mitologia”, część II „Rzym”
François Villon „Wielki testament” (fragmenty)
Piotr Skarga „Żywoty świętych” (fragmenty).
Z zalecanych dzieł teatralnych i filmowych zrezygnowano z „Apocalypsis cum figuris” reż. Jerzy Grotowski i „Zezowate szczęście” reż. Andrzej Munk, a z tekstów polecanych do samokształcenia z pozycji: Ewelina Nurczyńska-Fidelska, Barbara Parniewska, Ewa Popiel-Popiołek, Halina Ulińska „Film w szkolnej edukacji humanistycznej”.
Jednocześnie rozszerzono listę lektur uzupełniających w zakresie podstawowym o następujące pozycje:
„Kronika Książąt Polskich” oprac. Jerzy Wojtczak-Szyszkowski
Juliusz Słowacki „Listy do Matki” (fragmenty)
Henryk Sienkiewicz „Listy z podróży do Ameryki” (fragmenty)
Stefan Żeromski „Ludzie bezdomni”
Ryszard Krynicki – wybór wierszy
Adam Zagajewski – wybór wierszy
Witold Pilecki „Raport Witolda”
Wiesław Kielar „Anus mundi”
Zofia Kossak-Szczucka „Pożoga. Wspomnienia z Wołynia 1917–1919”
Jarosław Iwaszkiewicz – wybrane opowiadanie
John Ronald Reuel Tolkien „Władca pierścieni. Drużyna pierścienia”.
W zakresie lektur uzupełniających w zakresie rozszerzonym dodano pozycje:
Zofia Kossak-Szczucka „Błogosławiona wina”
Ferdynand Antoni Ossendowski – „Mocni ludzie”, „Ludzie, zwierzęta, bogowie”
Krystyna Lubieniecka-Baraniak „Gdy brat staje się katem”
Jan Paweł II „Przekroczyć próg nadziei” (fragmenty), „Tryptyk rzymski”, „Pamięć i tożsamość” (fragmenty), „Fides et ratio” fragmenty)
Karol Wojtyła „Przed sklepem jubilera”
Stefan Wyszyński „Zapiski więzienne”
Paweł Zuchniewicz „Ojciec wolnych ludzi. Opowieść o Prymasie Wyszyńskim”.
Listę zalecanych dzieł teatralnych i filmowych poszerzono o „Przerwanie działań wojennych” reż. Juliusz Machulski, a listę tekstów polecanych do samokształcenia poszerzono o pozycje:
Jan Błoński „Język właściwie użyty. Szkice o poezji polskiej drugiej połowy XX wieku”
Grażyna Borkowska „Pozytywiści i inni”
Włodzimierz Dłubacz „O kulturę filozofii”
Keith Houston „Książka. Najpotężniejszy przedmiot naszych czasów zbadany od deski do deski”
Czesław Jaroszyński i Piotr Jaroszyński „Kultura słowa. Podstawy retoryki klasycznej”
Piotr Jaroszyński „Człowiek i nauka. Studium z filozofii kultury”
Karl Jaspers „Idea uniwersytetu”
Teresa Kowalik i Przemysław Słowiński „Królewski dar. Co Polska i Polacy dali światu”
Jakub Z. Lichański „Retoryka. Historia – Teoria – Praktyka”, t. I i II
„O polską kulturę humanistyczną. Z Mieczysławem A. Krąpcem OP rozmawia Piotr S. Mazur”
Ryszard Przybylski „Klasycyzm, czyli prawdziwy koniec Królestwa Polskiego”.
źródło informacji: https://edukacja.dziennik.pl/
Zapraszamy na stronę z e-tekstami niektórych tytułów z zasobu lektur https://lektury.gov.pl/